Statystyki personelu lotniczego (PHGP)

Posiłkując się oficjalnymi danymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego (link tutaj) dotyczącego personelu lotniczego, postanowiliśmy zaprezentować statystyki dotyczycące pilotów (i pilotek) motolotni.

Urząd na swojej stronie prezentuje aktualne dane od 2006 roku włącznie, więc możemy rozpatrywać prawie dwie dekady motolotniarzy. Na początku jednak powinieneś wiedzieć, że Świadectwo Kwalifikacji Pilota Motolotni jest wydawane na czas określony (5 lat) i jeżeli nie zostanie przedłużone to traci swoją ważność. Bardzo ważna jest też data 10 kwietnia 2013 roku – to właśnie w tym dniu zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Mirskiej w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków. Czyli w skrócie – zostały złagodzone przepisy lotnicze w sprawie m.in. motolotni.

Jednakże przejdźmy do konkretów. Pierwsze pytanie – ilu jest motolotniarzy w Polsce z podziałem na lata? Rozkład ten ukazuje poniższy wykres:

Czyli na koniec 2017 roku było nas dokładnie 377. Tylko w jednym roku, w 10 letniej historii przekroczyliśmy liczebność 500, a nawet niewiele zabrakło do 600. Wyraźnie można zaobserwować 5-letnią tendencję przyrostów i nagłego spadku. Prawdopodobnie jest to spowodowane faktem, że uprawnienia są ważne przez 5 lat, więc co 5 lat mamy spadek, żeby, w kolejnych latach rozpoczął się stopniowy wzrost.

Kolejne pytanie to ilu nowych pilotów wyrabia Świadectwo Kwalifikacji w danym roku? Czyli jaki jest nasz przyrost.

I tu właśnie widać pokłosie w/w ustawy z 2013 roku, kiedy ilość ŚK drastycznie rosła. Niestety rok 2017, był jednym z gorszych w historii – doszło do Nas tylko 26 nowych pilotów – tylko o 1 osobę więcej niż w 2016. Jak na razie jednym z najgorszych okazał się rok 2020, czyżby sprawka COVID?

Co ciekawe wśród pilotów motolotni bywają także kobiety! Co prawda ich liczebność jest bardzo nikła, aczkolwiek warto się pochwalić – powyższy wykres przedstawia statystyki nowo wydanych Świadectw Kwalifikacji z podziałem na kobiety i mężczyzn.

Można więc śmiało powiedzieć, że co roku dołącza do nas jakaś przedstawicielka płci pięknej, aczkolwiek do 2019 był przestój przez 3 lata :/ Niestety ULC nie podaje na swoich stronach pełnej historii podziału ze względu na płeć, więc statystyki dot. ważnych ŚK są dostępne tylko od 2013 roku:

Czyli na wspomnianych 371 pilotów pod koniec 2017 roku, 6 z nich to kobiety! Drogie Panie, jak chcecie się szczycić powodzeniem – dołączcie do Nas. Na jedną pilotkę przypada prawie 60 pilotów!

Od 2017 roku ULC także podaje statystyki dotyczące wpisywanych uprawnień do Świadectwa Kwalifikacji:

Można się było spodziewać, że przeważający wpis to uprawnienie podstawowe pilota motolotni lądowych – PHG(L). Cieszy natomiast fakt wzrostu ilości instruktorów i to o prawie 15%! Wzrost ilości instruktorów oznacza łatwiejszy do nich dostęp, co powinno odbić się pozytywnie na ilość wydawanych ŚK w kolejnych latach. Natomiast liczba pilotów motolotni operujących z wody pozostaje niezmienna. Martwi nagły spadek instruktorów w 2020 roku. I ponownie – czyżby sprawka COVID?